021-66506616 info@dpa-it.ir

پچ پنل چیست و چه کاربردی دارد

شرکت داده پیشگامان آراد مقاله‌ها پچ پنل چیست و چه کاربردی دارد

مقاله‌ها

پچ پنل چیست و چه کاربردی دارد

ارسال شده توسط tehrani

پچ پنل یک قطعه سخت افزاری با چندین پورت است که به سازماندهی گروهی از کابل‌ها کمک می‌کند. هر یک از این پورت‌ها شامل یک سیم است که به مکان دیگری می‌رود. پچ پانل‌ها در اندازه های مختلفی وجود دارد و می‌تواند از چند پورت تا چندین پورت را دارا باشند. آن‌ها همچنین می‌توانند برای کابل‌های فیبر نوری ، کابل‌های cat5 ، کابل‌های RJ45 و انواع بسیار دیگری از کابل‌ها تنظیم شوند. متناسب با نیاز یک سیستم شبکه و تعداد فعلی و آتی کلاینت‌ها، ممکن است که تعداد پچ پنل‌ها در رک اصلی متغیر باشد، اما نکته مهم این است که یک سر تمامی کابل‌های کشیده شده شبکه در کل ساختمان در نهایت به پچ پنل وارد شده و ارتباط‌های شبکه را شکل می‌دهند.

پچ پنل یکی از قدیمی ترین انواع تجهیزات فنی است که امروزه همچنان محبوب می‌باشد. آن‌ها در طراحی و عملکرد کاملاً ساده هستند، اما هنوز هم به بهبود سازمان دهی و عملکرد یک مرکز داده یا تقریباً هر محیط دیگری با تجهیزات زیاد کمک می‌کند. پچ پنل قطعه ای مستطیل شکل است که روی آن به تعداد مشخصی پورت شبکه وجود دارد مثلاً ۲۴ پورت ، ۴۸ پورت و …. وظیفه اصلی پچ پنل این است که بین نقاط انتهایی کابل‌های شبکه و تجهیزات شبکه ای  مثل هاب، روتر، … قرار گرفته و به جای اینکه کابل‌های شبکه مستقیما” به این تجهیزات وصل شوند از طریق پچ پنل وصل می‌شوند.

پچ پنل برای چه استفاده می‌شود

پچ پنل دستگاه‌های مختلف IT را به یکدیگر متصل می‌کنند. آن‌ها در محیط‌های مختلفی از جمله کمدهای ارتباطی ، دفاتر مرکزی شرکت تلفن و مراکز داده قرار دارند. شناختن نقشی که آن‌ها ایفا می‌کنند می‌تواند به شما کمک کند تا تعیین کنید آیا مرکز شما به پچ پنل نیاز دارد یا خیر و در این صورت ، چطور می‌توانید آن را تنظیم کنید.

هر درگاه در یک پچ پنل به مکانی متفاوت در مکانی در مرکز می‌رود. برای اتصال به شبکه دیگر، هر پنل تمام اتصالات را با هم پیوند می‌دهد. این کار اغلب نحوه اتصال LAN به WAN یا اینترنت است. پچ پنل ها معمولاً در تأسیساتی با خطوط تلفنی زیاد که در آن‌ها از یک خط اصلی برای همه تلفن ها استفاده می‌شود، کاربرد  دارد.

مزایای استفاده از پچ پنل

پچ پانل یکی از تجهیزات مهم در مرکز داده می‌باشد. استفاده از پچ پنل مزایای زیادی دارد که ارزش آن را برای سرمایه گذاری دارد. برخی از مهم ترین مزایای استفاده از پچ پنل ها عبارتند از:

مقیاس پذیری – پس از نصب پچ پنل ، می‌توانید به راحتی دستگاه‌های جدیدی را اضافه کنید بدون اینکه مجبور باشید کابل‌های جدیدی را از اول تا آخر سیستم سیم کشی نمایید.

شلوغی کابل را کاهش می‌دهد – پچ پانل‌ها معمولاً نزدیکتر به تجهیزات واقعی قرار دارند. این امکان استفاده از کابل پچ کوتاهتر را فراهم می‌کند. از پانل ، یک فیبر نوری یا اتصال دیگر با ظرفیت بالا به شبکه بعدی یا اینترنت راه می‌یابد.

قیمت ارزان – پچ پنل ها دستگاه “هوشمند” محسوب نمی‌شوند زیرا عملکرد دیگری غیر از تسهیل در انتقال داده‌ها ندارند. این بدان معنی است که آن‌ها بسیار ارزان هستند.

پایین آوردن هزینه کابل – داشتن یک پچ پنل به شما امکان می‌دهد از کابل‌های کوتاه تر ، که هزینه آن‌ها کمتر از کابل‌های طولانی تر است ، استفاده کنید. به طور معمول ، می‌توانید از کابل‌های ارزان قیمت cat-5 برای رسیدن به پچ پنل استفاده کنید تا فیبرهای نوری گران قیمت.

تعمیر و نگهداری آسان تر – اگر شما نیاز به استفاده از کابل آزمایشی، پورت آزمایشی یا انجام سایر کارهای مشترک تعمیر و نگهداری دارید، این کار با سرعت بیشتری انجام می‌شود و بسیار راحت تر از این است که اگر هر دستگاه کابل خود را به مقصد نهایی برساند.

پچ پنل POE چیست و چه کاربردی دارد؟

استفاده از پچ پنل‌های POE برای تلفن‌های IP، دوربین‌ مداربسته امنیتی، انتقال صوت بر بستر اینترنت و دستگاه‌های هشداردهنده کاربرد دارد و با این فناوری، دیگر نیازی نیست تا برای تامین برق DV (مستقیم) تجهیزات و دستگاه‌ها از آداپتور و منبع تغذیه جداگانه نبوده و توسط دو زوج از چهار زوج کابل شبکه (پین‌های ۲-۱ و ۶-۳) به راحتی می‌توان برق مستقیم مورد نیاز دستگاه‌ها را در اختیارشان قرار داد. بدین صورت انتقال داده‌ها (رفت و برگشت) و همچنین انتقال برق از طریق کابل‌های شبکه به راحتی امکان‌پذیر می‌شود. در سال‌های اخیر تئوری انتقال برق روی کابل‌های شبکه باعث متحول شدن صنعت تجهیزات شبکه شد. در این فناوری که از آن به POE  یاد می‌شود، بدون نیاز به کابل کشی جداگانه برق و با استفاده از دو زوج کابل شبکه می‌توان برق مورد نیاز تجهیزات شبکه را فراهم کرد. این پچ پنل می‌تواند به طور همزمان با ارائه پورت‌های دیتا و POE تامین کننده ارتباط داده ای و توان مصرفی تجهیزات شبکه باشد. بدین ترتیب تجهیزاتی همچون سوییچ و روتر می‌توانند از پورت‌های دیتا جهت ارتباط با شبکه استفاده کنند.

سیستم مدیریت کابل پچ پنل

با ده ها یا حتی صدها کابل که به یک پچ پنل وارد و خارج می‌شوند ، کاملاً بهم ریخته و نامرتب می‌شوند. کابل‌های نامنظم می‌توانند عیب یابی را بسیار دشوارتر کنند و حتی اگر کسی کابل اشتباه را از برق بکشد حتی می‌تواند منجر به قطع شدن سیستم شود. به همین دلیل است که مهم است که سازمان از اولین کابل به برق وصل شود. موارد زیادی وجود دارد که فرد می‌تواند برای سازماندهی کابل‌های یک پچ پنل انجام دهد، از جمله:

کابل‌های برچسب گذاری شده – تمام کابل‌ها باید به درستی در دو انتها و در بسیاری از موارد، در امتداد وسط نیز برچسب گذاری شوند. داشتن برچسب بر روی کابل‌ها، تأیید کار روی خطوط مناسب را برای تکنسین‌ها آسان می‌کند.

    سازمان دهنده های کابل پچ – سازمان دهندگان کابل پچ به شما امکان می دهند خطوط را به طور منظم و یکنواخت به هر پورت وصل کنید، بنابراین می‌توانید دقیقاً ببینید که یک کابل و سیم از کجا می‌آید و به کجا می‌رود.

کابل‌های رنگی – استفاده از کابل‌های رنگی به شما امکان می‌دهد به سرعت نوع کابل‌ها را در هر مکان مشخص کنید.

Zip Ties – استفاده از Zip Ties برای بسته های کابل‌هایی که به همان قفسه سرور یا مکان دیگری می‌روند ، به نظم و ترتیب دادن کابل‌های پنل شما کمک می‌کند.

مهم ترین نکته در مورد مدیریت کابل پچ پنل داشتن یک برنامه خوب از همان ابتدای نصب و راه اندازی پنل است. صرف کمی وقت اضافی برای تهیه یک روش خوب برای دسته بندی کابل‌ها بسیار ساده تر از تلاش برای باز کردن گره صدها سیم در پایین پنل است.

نوشته شده توسط tehrani

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جهت انجام مشاوره تخصصی با ما تماس بگیرید.

تماس با داده پیشگامان آراد

تمامی حقوق این سایت متعلق به داده پیشگامان آراد می باشد.