021-66506616 info@dpa-it.ir

انعطاف پذیری برای رشد در آینده

شرکت داده پیشگامان آراد انعطاف پذیری برای رشد در آینده

انعطاف پذیری برای رشد در آینده

ارسال شده توسط tehrani

با همگرايي اطلاعات تحت کلود، موبايلي و اجتماعي، بسياري شرکت‌ها از مشاغل محلي با اندازه متوسط تا تشکيلات اقتصادي بزرگ مستقر در مناطق مختلف، رشدي ناگهاني در استفاده‌شان از اطلاعات مجازي براي همه چيز، از ذخيره اطلاعات تا بازرگاني اينترنتي ديده‌اند. بر اساس «پيش‌بيني اطلاعات موبايلي جهاني شاخص تبادلات مجازي سيسکو»، حجم تبادل اطلاعات موبايلي سال گذشته به‌تنهايي تقريباً 18 برابر تمامي اينترنت جهاني در سال 2000 بود.
با اين پيشرفت سريع و عظيم اطلاعات، اکنون نياز به استانداردسازي، پيش‌بيني‌پذيري و مقياس‌پذيري محرک‌هاي اساسي براي بسياري شرکت‌هاي در حال رشد هستند که مراکز داده ماژولار را به گزينه موردنظر براي هماهنگ شدن با نيازهاي به‌سرعت توسعه‌يابنده داده‌ها تبديل مي‌کنند.
مراکز داده ماژولار به راه‌حلي معمول براي نياز فزاينده پيش روي مشاغل تبديل شده است. پيش از اين جهش در تمايل به راه‌حل‌هاي ماژولار، بسياري سازنده‌ها و طراح‌ها، با اشاره به محدوديت‌هاي طراحي و ناتواني‌هايي براي تنظيم زيرساخت براي نيازهاي مالک، عليه راه‌حل ماژولار استدلال مي‌کردند. به هر حال اکنون بيشترشان در حال تجديد نظر در آن موضع هستند و براي بسياري فايده‌هاي مراکز داده ماژولار و توانايي منحصربه‌فردشان براي انجام تمامي نيازهاي مالک اهميت قائل هستند.
چرا ماژولار؟
امروزه، به حداکثر رساندن ظرفيت ذخيره کردن اطلاعات و قدرت محاسبه، بدون در نظر گرفتن شرکت يا صنعتي مشخص، ضرورتي مطلق است. هرچند که از پيش زير سايه گزينه‌هاي کانتينري و ساخته شده در محل قرار گرفته است، مرکز اطلاعات ماژولار يکي از همه‌کاره‌ترين و به‌صرفه‌ترين سرمايه‌گذاري‌هايي است که هر مديري مي‌تواند براي کار خود انجام دهد.
مراکز اطلاعات ماژولار طراحي شده‌اند که به‌طور ويژه نيازمندي‌هاي معين شغلي را پشتيباني کنند در حالي که امکانات‌شان را براي توسعه در آينده حفظ مي‌کنند. اين انعطاف‌پذيري به مديران فناوري اطلاعات اجازه مي‌دهد که براي نيازهاي فعلي طراحي کنند و نيازهاي شرکت را با بودجه موجودش تنظيم کنند. در مقابل، مراکز داده ساخته شده در محل مستلزم اين هستند که مشاغل نيازهاي آينده را حين ساختن پروژه اوليه حدس بزنند يا براي تطبيق يافتن با شرايط تازه مرکز خود را توسعه دهند؛ فرايندي که زمان بيشتري برده، عمليات در جريان را مختل کرده و هزينه بي فايده به بار مي‌آورد.
واحدهاي مرکز داده ساخته شده خارج از محل در محيطي کارخانه‌اي پاسخ‌گوي فرايند توليد پيش‌بيني‌پذيري هستند. اين فرايند که مي‌تواند بارها و بارها تکرار شود، قابليت اعتماد را افزايش داده، توليد را سرعت بخشيده و اطمينان مي‌دهد که هر واحد زماني که موردنياز باشد آماده است. در مقابل، ديتاسنترهاي ساخته شده در محل، حتي آن‌هايي که با نقشه‌هاي منحصربه‌فرد ساخته شده‌اند، بلکه تغيير نيروها يا فرايندهاي ساخت درجاتي از تغييرپذيري را دارند.
همراه با پيش‌بيني‌پذيري، مراکز داده ماژولار ساخته‌شده به‌دست کارشناسان که فرايندهاي تکرارپذير پيوسته در محيط کارخانه‌اي را به‌کار مي‌گيرند منجر به کنترل کيفيتي مي‌شود که مطابقت با آن براي روش‌هاي ساخت سنتي در محل دشوار است. ساختمان جديد مي‌تواند در معرض تاخيرها و اختلال‌هاي حاصل از عناصر بيروني قرار گيرد، عواملي که مي‌توانند براي ما هزينه‌هايي به بار بياورند. در محيط هر کارخانه‌اي، ساخت مرکز خارج از محل کارخانه تقريباً تاخيرهاي هزينه‌بردار را از بين مي‌برد. به‌علاوه، هزينه‌هاي کاري و مادي توسعه‌هاي آينده با استفاده از رويه‌اي کارخانه‌محور قابل پيش‌بيني‌ترند، چيزي که امکان تعيين بودجه دقيق‌تري را فراهم مي‌کند.
آيا ماژولار براي شما مناسب است؟
مراکز داده ماژلار راهکاري فني براي چالش رشد سريع در بازاري متأثر از داده‌ها ارائه مي‌کنند. آنها ظرفيت را از طريق الگوي پياده‌سازي ساده‌اي ارائه مي‌دهند که استانداردسازي، به‌صرفه بودن و انعظاف‌پذيري را تضمين مي‌کند.
اما دقيقاً همان‌طور که يک ساز مناسب همه نيست، الگوي ماژولار راه‌حل مناسبي براي هر شرکتي نيست. چندين موضوع بايد در نظر گرفته شوند، اما براي موضوعاتي که به‌صورت ماژولار ارزيابي مي‌کنند، فوايد فراوان و متنوع‌اند، همچون سيستم‌هاي سفارشي، تکرارپذيري طراحي، بهره‌وري انرژي و حتي صرفه‌جويي مالياتي بالقوه.
سفارشي کردن. شرکت‌هاي بسياري در حوزه مشابه کاري، نيازمندي‌هاي فني منحصربه‌فردي براي مراکز داده‌شان دارند که محصولات از پيش آماده بدون برخي دست‌کاري‌ها نمي‌توانند آنها را انجام دهند. مراکز داده ماژولار به‌طور کامل براي نيازهاي مختص مشتري سفارشي‌سازي شده‌اند. عواملي چون نگه‌داري و دسترسي، سيستم خنک کننده و سيستم‌هاي کنترل مکانيکي و الکتريکي بايد در نظر گرفته شوند. از آن رو که سيستم‌هاي قدرت و تهويه، ديوارها و بسترها با استفاده از فرايندهاي استانداردسازي ساخته مي‌شوند، سيستم‌هاي داده بر اساس نيازهاي منحصر‌به‌فرد مشتري نصب مي‌شوند.
تکرارپذيري. چه با افزودن به مرکز داده‌هاي موجودي يا ايجاد پايگاهي در موقعيت جغرافيايي ديگري، مراکز داده ماژولار به صاحبان‌شان اين امکان را مي‌دهند که از طراحي تأييد شده براي پياده‌سازي‌هاي تازه نسخه‌برداري کنند. انتخاب طراحي مشابه آنچه در ديگر محل‌ها استفاده شده و توليد ماژول در همان کارخانه و به دست همان تيم، تغييرپذيري را کاهش داده و تطبيق‌پذيري سيستم را از محلي به محل ديگر تصمين مي‌کند. تکرار طراحي همچنين از دانش شرکت از تيم مديريت داده خودش که اکنون با نصب و عملکرد سيستم داده ماژولار پيشين آشنا هستند، بهره مي‌برد.
بهره‌وري انرژي. مطابق گزارش‌هاي رسانه‌اي مختلف، يک مرکز داده مي‌تواند الکتريسيته کافي براي تأمين انرژي 180000 خانه را استفاده کند؛ بنابراين با افزايش هزينه‌هاي انرژي، مصرف توان به ملاحظه مهمي در هرگونه طراحي مرکز داده‌ها تبديل شده است. بزرگ‌ترين دريافت‌کننده انرژي تجهيزات مربوط به فناوري اطلاعات (IT) است، بنابراين به‌طور ايده‌آل، استفاده از انرژي به وسيله سيستم‌هاي خنک‌کننده، چراغ‌ها، سيستم‌هاي الکتريکي و مکانيکي بايد در پايين‌ترين سطح ممکن نگه داشته شود. تصميم‌ها نبايد تنها بر اساس بهره‌وري انرژي گرفته شوند. بايد به فراهمکردن نيازمندي‌هاي داده‌اي شرکت هم توجه کرد. مراکز داده ماژولار، برخلاف رقباي کانتينري خود، به‌طور کامل قابل سفارشي شدن هستند و بنابراين نيازمندي‌هاي فني و مصرف انرژي مي‌توانند با هم در نظر گرفته شده و مورد هدف قرار بگيرند.
مزاياي مالياتي. مراکز داده ماژولار معمولاً جزو دارايي‌ها و نه املاک سرمايه‌اي به‌شمار مي‌آيند که به آنها اجازه مي‌دهد سريع‌تر از مرکز داده‌هاي سنتي که در محل ساخته مي‌شوند مستهلک مي‌شوند. استهلاک هر دارايي پيش از تخمين ماليات‌هاي بر دارايي از منافع يک شرکت کسر مي‌شود، بنابراين با امکان مستهلک‌سازي مرکز داده‌هايي به‌عنوان يک دارايي طي 7 تا 10 سال به جاي ملکي واقعي که با سرعت خيلي کمتري مستهلک مي‌شود، شرکت از هزينه‌هاي استهلاک بالاتري بهره‌مند مي‌شود و بنابراين متحمل ماليات کمتري مي‌شود.
آماده شدن براي اقدام
مراکز داده ماژولار با وجود اينکه اغلب زير سايه موارد کانتينري و ساخت در محل قرار گرفته‌اند، روشي همه‌کاره و با صرفه اقتصادي است که شرکت‌هاي رشدمحور بايد با جديت در نظر بگيرند.
نهايتاً، تصميم‌گيري براي سرمايه‌گذاري بر روي هر نوعي از مرکز داده‌ها بايد بر اساس ملغمه‌اي از ملاحظات هم‌چون اندازه تاسيسات، برنامه‌هاي توسعه، مکان، تکرار‌پذيري، سفارشي‌سازي و مواردي از همين دست گرفته شود. عاملي که بايد بيشترين وزن را داشته باشد، به هر حال، برنامه طولاني‌مدت براي کل معماري IT است.
اگر به‌عنوان پايدارترين راه‌حل انتخاب شود، برنامه‌ريزي و اجراي الگوي ماژولار نبايد سرسري گرفته شود يا در لحظه آخر به پروژه‌اي ساختماني افزوده شود. صاحبان تاسيسات بايد مشاوري معتبر را در ابتداي فرايند طراحي استخدام کنند تا اين که تمامي گزينه‌هاي فني بالقوه ارزيابي شده و آماده‌سازي‌ها بتواند حصول مرکز داده‌هاي درستي را آغاز کند که نيازهاي مديريت داده آنها را برآورده کند.
بهترين نتيجه زماني رخ مي‌دهد که مالک، کارشناس‌هاي فني شرکت، طراح‌ها، تيم ساخت و کارشناس شايسته اين امر با هم براي ساختن مرکز داده‌اي که به‌خوبي نيازهاي امروز را برآورده کرده و امکان رشد بعدي را در خود داشته باشد، تصور و طراحي کرده باشند.
در بخش بعدي اين مجموعه، «نوشتن درخواست طرح پيشنهادي صحيح»، استفان چگونگي نوشتن درخواست طرح پيشنهادي تأثيرگذار را براي ايجاد مناقصه‌ها با به‌صرفه‌ترين هزينه و داراي سلامت فني براي برنامه مرکز داده ماژولار جديد شما به بحث مي‌گذارد.

  • خرداد ۱۹, ۱۳۹۵

جهت انجام مشاوره تخصصی با ما تماس بگیرید.

تماس با داده پیشگامان آراد

تمامی حقوق این سایت متعلق به داده پیشگامان آراد می باشد.