021-66506616 info@dpa-it.ir

رک چیست و چه کاربرد و مزایایی دارد

شرکت داده پیشگامان آراد مقاله‌ها رک چیست و چه کاربرد و مزایایی دارد

مقاله‌ها

رک چیست و چه کاربرد و مزایایی دارد

ارسال شده توسط tehrani

رک ساختاری است که به طور خاص برای قرار دادن تجهیزات فنی از جمله روترها ، سوئیچ ها ، هاب ها و البته سرورها طراحی شده است. قفسه نگهداری ایمن رک امکان نگه داری چندین قطعه از تجهیزات الکتریکی را در یک منطقه امکان پذیر می‌کند. رک‌های سرور معمولاً توسط مشاغل مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند و یا در مراکز داده یا اتاق‌های ارتباطی نگهداری می‌شوند.

رک سرور رکی است که مخصوص نگهداری و سازماندهی تجهیزات فناوری اطلاعات طراحی شده است. بسیاری از عملیات برای انجام عملکردهای لازم خود به بیش از یک سخت افزار نیاز دارند. قرار دادن سرورها و سایر تجهیزات IT در یک رک به سازماندهی کار کمک می‌کند و کنترل جریان هوا را آسان می‌کند. یک کابینت رک سرور تجهیزات IT را مانند یک رک معمولی در خود نگه می‌دارد ، اما به طور معمول از هر طرف محصور می‌شود. این بدان معنی است که دارای درب‌هایی در جلو و عقب رک و دیواره هایی در هر طرف است.

به دلایل زیادی افراد استفاده از قفسه‌های محصور را انتخاب می‌کنند. در مرحله اول ، آن‌ها امنیت بیشتری را در برابر سارقان یا آسیب‌های تصادفی اضافه می‌کنند. ثانیاً ، کنترل جریان هوا در مواقعی که هر دو طرف پوشیده شده است گاهی آسان تر است ، اما این کار را می‌توان با استفاده از پانل‌های جانبی روی یک قفسه قاب باز انجام داد. سرانجام ، اگر قفسه در یک مکان نسبتاً عمومی‌باشد ، کابینت‌ها ممکن است زیبایی بهتری داشته باشند. از یک رک سرور برای نگهداری و سازماندهی تجهیزات IT به روشی استفاده می‌شود که برای بهینه سازی تجهیزات و استفاده از فضای کف بهترین باشد.

فضای “U” چیست؟

فضای U (که بعضا Rack Unit یا RU نیز نامیده می‌شود) ابزاری برای اندازه گیری تجهیزات IT است. یک فضای واحد U برابر با 1.75 اینچ است. فاصله سوراخ‌ها برای یک رک استاندارد با عرض 19 اینچ در گروه‌های سه سوراخ بریده می‌شود ، این گروه سه سوراخ به عنوان یک فضای U تعریف می‌شود. سرور دستگاهی است که به طور خاص برای پردازش درخواست‌ها از سایر برنامه‌ها و دستگاه‌ها و ارائه داده‌ها از طریق اینترنت یا شبکه محلی طراحی شده است. سرورها توابع مختلفی از جمله به اشتراک گذاری داده‌ها یا انجام محاسبات مختلف را برای کلاینت‌ها فراهم می‌کنند. در ابتدایی ترین تعریف ، سرور دستگاهی با عملکرد بالا و پرقدرت است که داده‌ها را بین خود و کلاینت‌ها رد و بدل می‌کند.

Rack-Mounted Server چیست؟

بیشتر شاسی های سرور به گونه ای طراحی شده اند که می‌توانند روی یک سطح دندانه دار سوار شوند. این کار به این دلیل است که بسیاری از افراد برای کار به چندین قطعه تجهیزات IT نیاز دارند و در صورت متراکم شدن در یک فضای واحد ، مدیریت آن آسان تر است. سرورهای تاور وجود دارند اما حتی می‌توان آن‌ها را به کنار خود بازگرداند و هنوز هم دارای استاندارد عرض 19 اینچی مورد نیاز برای نصب در سرور هستند.

مزایای استفاده از رک

کسانی که در مراکز داده کار می‌کنند معمولا از رک برای اهداف مختلفی استفاده می‌کنند زیرا مزایای بسیاری را فراهم می‌کنند که بدون وجود این نوع تجهیزات امکان پذیر نیست. مهم ترین مزایای ارائه شده شامل موارد زیر است:

سازماندهی تجهیزات – رک‌های سرور معمولاً ساختارهای بلندی هستند که می‌توانند بسیاری از تجهیزات را در یک مکان نگه دارند. این امر کمک می‌کند تا تجهیزات شما مرتب شود و استفاده از فضای هر طبقه به حداکثر می‌رسد. همچنین می‌توان چندین رک را در ردیف‌های طولانی کنار هم نصب کرد.

مدیریت سیم – یک شاسی با کیفیت خوب برای کمک به مدیریت سیم طراحی خواهد شد. می‌توان صدها کابل برق ، شبکه و سایر کابل‌ها را از طریق این رک‌ها در عین ایمن و مرتب نگه داشتن آن‌ها ، اداره کرد.

خنک سازی کارآمد – خنک نگه داشتن تجهیزات فناوری اطلاعات اغلب یک چالش بزرگ است ، اما یک رک سرور واقعاً به این هدف کمک می‌کند. این رک‌ها برای سهولت در جریان هوا طراحی شده اند و در صورت لزوم می‌توانند شامل فن و سایر تجهیزات خنک کننده باشند.

امنیت – رک‌های سرور از فلز محکم ساخته شده اند و معمولاً با قفل درها برای جلوگیری از دسترسی غیر مجاز ارائه می‌شوند. درب‌ها همچنین به جلوگیری از ضربه و لمس تصادفی دکمه‌های برق یا کابل‌ها که می‌تواند مشکلاتی ایجاد کند، کمک می‌کنند.

انواع رک‌های سرور

امروزه انواع مختلفی از رک‌های سرور در بازار وجود دارد که هر کدام برای اندازه‌ها و انواع مختلف تجهیزات طراحی شده اند. این انواع مختلف معمولاً بر اساس ابعاد فیزیکی و تعداد واحد تجهیزات قفسه تقسیم بدنی می‌شوند.

رک‌های دیواری :

رک‌های دیواری معمولا دارای ارتفاع‌های ۵ ، ۶ ، ۷ ، ۹ یونیت هستند. عمق این رک‌ها نیز متفاوت می‌باشد  . عمق آن‌ها می‌تواند ۳۵ ، ۴۵ یا 60 سانتی متر باشد البته به این نکته دقت کنید که عمق رک‌های ایستاده کمی بیشتر می‌باشد . کید رک برای قرار گیری سوئیچ‌های کوچک غیر رکمونت برروی دیوار استفاده می‌شود و عمق آن فقط ۲۹ سانتیمتر است.

رک‌های ایستاده :

در این رک‌ها ، انواع پچ پنل ، سوئیچ ، سرور ، یو پی اس و سایر قطعات رکمونت ۱۹ اینچی را برای مدیریت آسان تر یک جا جمع می‌نمایند (معمولا به صورت استاندارد رک‌های ایستاده دارای 1 عدد فن 4 عدد چرخ 4 عدد پایه ثابت و یک بسته پیچ و مهره در داخل خود می‌باشند). از بالا و پائین ورودی برای انواع کابل دارند . همچنین از چهار طرف باز می‌شوند . ارتفاع این رک‌ها می‌تواند ۱۶ ، ۲۱ ، ۲۸ ، ۳۶ ، ۴۰ و ۴۴ یونیت باشد .و با عمق های ۶۰ ، ۸۰ ، ۱۰۰ سانتیمتر و بیشتر تولید می‌شوند . دارای دربهای شیشه ای یا تلقی فریم دار هستند . امکان نصب ۱ تا ۴ فن درون این رک‌ها وجود دارد و بطور پیش فرض دارای فقط یک فن می‌باشند . پاور ماژول‌های ۸ پورت و ۹ پورت افقی درون این رک‌ها نصب می‌شود و نسبت به ارتفاع رک می‌توان پاور ماژول‌های عمودی نیز نصب کرد.

نوشته شده توسط tehrani

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جهت انجام مشاوره تخصصی با ما تماس بگیرید.

تماس با داده پیشگامان آراد

تمامی حقوق این سایت متعلق به داده پیشگامان آراد می باشد.