021-66506616 info@dpa-it.ir

رک اوت دور چیست و چه کاربردی دارد؟

شرکت داده پیشگامان آراد مقاله‌ها رک اوت دور چیست و چه کاربردی دارد؟

مقاله‌ها

رک اوت دور چیست و چه کاربردی دارد؟

ارسال شده توسط tehrani

در برخی از پروژه ها، کاربران نیاز دارند تا تجهیزات مختلف شبکه را که شامل سوئیچ، مبدل‌ها و مواردی شبیه به آن‌ها می‌باشد را در فضای آزاد و بیرونی دستگاه نصب کنند . از این رو باید تجهیزات اکتیو یا پسیو شبکه خود را در محفظه هایی تحت عنوان رک اوت دور یا بیرونی نصب کنند.  این نوع رک‌ها عموماً فلزی برای در محیط‌های غیر مسقف و آزاد برای نگهداری تجهیزات مختلف استفاده می‌شوند. این رک‌ها در محیط‌هایی مانند فضای باز کارخانه‌ها ، خیابان‌ها، و جاده‌ها می‌توانند کاربرد داشته باشند. برای ساخت این رک‌ها باید از اصول خاصی پیروی شود تا ضمن نگهداری تجهیزات گفته شده، از آن‌ها در برابر عوامل محیطی نیز محافظت نماید. رک شبکه به مرتب بودن و  به دور از دسترس بودن تجهیزات شبکه و محدود کردن دسترسی های غیر مجاز افراد ، به داخل رک کمک شایانی می‌نماید. این محفظه های باید بر طبق استانداردهای موجود ساخته شده باشند تا بتوانند از تجهیزات داخلی خود به صورت مناسب محافظت و نگهداری نمایند. همچنین این رک‌ها در طراحی های مختلف و در ابعاد و اندازه های گوناگون ساخته و به بازار عرضه شده اند.

 

رک اوت دور باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد

متمرکز شدن تجهیزات شبکه ویژگی های بسیاری را با خود به همراه دارد که می‌توان به مدیریت آسان، دسترسی راحت تر به تجهیزات و محافظت از تجهیزات در برابر عوامل محیطی اشاره کرد. رک Outdoor اوت دور که به نام رک فضای بیرونی نیز شناخته می‌شود. این رک‌ها به گونه ای طراحی شده اند که در برابر شرایط آب و هوایی مقاومت کرده و در شرایط محیطی مانند تغییرات دما، رطوبت، نور خورشید و گرد و غبار سازگاری لازم را داشته باشند. رک‌های معمولی برای فضاهای داخلی طراحی شده اند از این رو در مقابل نفوذ آب و شرایط آب و هوایی نامساعد مقاوم نیستند در صورتی که رک اوت دور به گونه ای طراحی و ساخته شده اند که می‌تواند در شرایط نامساعد آب و هوایی از تجهیزات شبکه نصب شده درون خود محافظت نماید.  برخی از ویژگی های رک اوت دور عبارتند از:

جنس بدنه

جنس بدنه رک‌های اوت دور به گونه ای ساخته شده است که در هر شرایط آب و هوایی مقاوم بوده و در گذر زمان دچار فرسودگی یا شکستگی نمی‌شود و از تجهیزات داخلی خود به خوبی محافظت می‌کند .

 

مقاومت در برابر رطوبت و گرد و غبار

رک اوت دور محفظه استانداردی است که با توجه به محل نصب خود می‌تواند در برابر نفوذ رطوبت و گرد و غبار موجود در اتاق مقاوم باشد. پشتیبانی از استاندارد مقاومت IP XY در رک اوت دور نشان دهنده میزان مقاومت آن در برابر رطوبت و گرد و غبار است . این استاندارد شامل عبارت IPدر کنار یک عدد دو رقمی است که عدد X ، نشان دهنده مقاومت رک در برابر گرد و غبار بین صفرتا 6 متغیر است و عدد Y ، نشان دهنده مقاومت در برابر رطوبت و آب است و می‌تواند بین صفرتا 8 متغیر باشد . بدیهی است که هر چه این اعداد بزرگتر باشد، میزان مقاومت رک بیرونی بیشتر خواهد بود .

مقاوم در برابر ارتعاشات و نویز

بدنه برخی مدل‌های رک اوت دور به گونه ای طراحی شده است که می‌توان آن را در قسمت‌هایی که مملو از نویز های الکترونیکی ( کنار کابل‌های برق پرفشار و … ) قرار داد و از آن استفاده کرد .

 

سایر قابلیت‌ها

سایر قابلیت‌ها شامل امکان نصب روی دیوار را زیر سقف یا ایستاده رک، قفل الکترونیکی، پنل روشنایی، فن خنک کننده و تهویه، هیتر مناسب هنگام برودت هوا، سینی داخلی، پاور ماژول و … در رک اوت دور همانند سایر رک‌ها تعبیه شده و در دسترس می‌باشد.

 

انواع رک اوت دور

  • رک اوت دور 6 یونیت.
  • رک اوت دور 9 یونیت
  • رک اوت دور 12 یونیت
  • رک اوت دور 18 یونیت
  • رک اوت دور 25 یونیت
  • رک اوت دور 28 یونیت
  • رک اوت دور 36 یونیت
  • رک اوت دور 42 یونیت

 

طراحی رک اوت دور

رک‌های اوت دور عمدتا به صورت دوجداره ساخته می‌شوند. می‌توان با تزریق فوم عایق دو جداره فلزی از افت حرارتی بدنه رک به میزان قابل توجهی جلوگیری کرد. رک اوت دور اگر دارای خنک کننده باشد، می‌تواند طول عمر تجهیزات قرار گرفته در خود را افزایش دهند. اگر این نوع رک‌ها دارای تجهیزات خنک کننده نباشند برای جلوگیری از افزایش بیش از حد دما، بهتر است به صورت تک جداره ساخته شوند. جنس بدنه دستگاه رک صنعتی بیرونی را از ورقه گالوانیزه می‌سازند تا در برابر برف و باران، پوسیدگی، رطوبت و زنگ زدگی مقاوم باشد. برای مقاومت بیشتر این رک‌ها در مقابل زنگ زدگی، پوشش بیرونی آن‌ها را با رنگ‌های الکترواستاتیکی می‌پوشانند. معمولاً سقف رک‌های بارانی را به صورت شیب دار می‌سازند. برای جلوگیری از ورود هر نوع گرد و غبار، آب و ذرات خارجی تمامی قسمت‌های رک اوت دور (outdoor) را با واشر های پلیمری عایق بندی می‌کنند. غالبا سیستم خنک کننده را بر روی درب رک اوت دور (outdoor) نصب می‌کند.

این کار باعث به وجود آمدن مشکلاتی از قبیل:

  • افتادگی درب رک‌ها ناشی از وزن خنک کنندها

 

  • افزایش طول بازوی مرکز جرمی رک بیرونی و خنک کننده و… می‌شود.

 

قیمت رک اوت دور بر حسب تعداد یونیت، درجه محافظت و کیفیت ساخت تعیین می‌شود و کاربران باید با توجه به نیاز خود اقدام به خربد رک کنند. اولین مقوله در ساخت رک اوت دور ایستاده استفاده از مواد مناسب و با کیفیت بوده که باید همراه با عملیات ساخت ، با دقت توام بوده که یکی از موارد آن جوش سرتاسری می‌باشد. بعد از عملیات ساخت و پرداخت کاری نوبت به  شستشوی جهت آلودگی زدایی ، چربی زدایی می‌باشد تا با فسفاته کردن به  کیفیت رنگ مناسب تری دست پیدا کنیم  و همچنین عملیات مونتاژ کاری و نصب تجهیزات داخلی باید مطابق با نقشه بوده تا بتوان با رعایت کردن موارد فوق به رک اوت دور ایستاده با کیفیت و ارزان قیمت دست پیدا کنیم .

نوشته شده توسط tehrani

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جهت انجام مشاوره تخصصی با ما تماس بگیرید.

تماس با داده پیشگامان آراد

تمامی حقوق این سایت متعلق به داده پیشگامان آراد می باشد.