021-66506616 info@dpa-it.ir

اکسس پوینت چیست و در چه مواردی استفاده می‌شود؟

شرکت داده پیشگامان آراد مقاله‌ها اکسس پوینت چیست و در چه مواردی استفاده می‌شود؟

مقاله‌ها

اکسس پوینت چیست و در چه مواردی استفاده می‌شود؟

ارسال شده توسط tehrani

اکسس پوینت یا Wireless Access Point که به فارسی به معنی نقطه دسترسی می‌باشد در شبکه‌های بی سیم یا وایرلس مورد استفاده قرار می‌گیرد. این تجهیزات که به صورت اختصاری به آن‌ها AP یا WAP هم گفته می‌شود در شبکه‌های کامپیوتری به تجهیزاتی گفته می‌شود که عملکردی شبیه به سویچ شبکه‌های کابلی در شبکه‌های بی سیم دارند، بدین معنی که این امکان را فراهم می‌کنند که از طریق آن‌ها شما بتوانید چندین سیستم کامپیوتری را از طریق شبکه‌های بی سیم به یکدیگر متصل کنید.

به شبکه‌های محلی که با استفاده از اکسس پوینت به هم متصل می‌شوند به جای اینکه LAN بگوییم Wireless LAN یا WLAN هم می‌گوییم. اکسس پوینت را معمولاً به شکل AP نمایش می‌دهند، این دستگاه‌ها یک عملکرد مرکزی دارند، تمامی سیگنال‌های رادیویی را دریافت و ارسال می‌کنند که در اکثر مواردی که در شبکه‌های کامپیوتری می‌باشد سیگنال‌های Wi-Fi نیز شامل می‌شود. معمولاً از AP ها در شبکه‌های کوچک و یا شبکه‌های عمومی اینترنتی برای ایجاد Hot Spot استفاده می‌شود.

احتمالا شما نیز در خانه خود از این اکسس پوینت دارید، دستگاهی که شما به عنوان مودم ADSL می‌شناسید که در کنار آن یک آنتن نیز قرار دارد در واقع یک AP است که در لفظ فنی به آن Wireless Router گفته می‌شود. AP هایی که در دفاتر شرکت‌های کوچک و خانه‌ها استفاده می‌شوند معمولاً بسیار کوچک هستند و براحتی بر روی چیپ یک کارت شبکه یا رادیو قابل پیاده سازی هستند ، حتی مودم های وایمکسی که شما دارید نیز همان AP های خانگی هستند. فناوری‌های مورد استفاده در  اکسس پوینت این شبکه‌ها با توجه به استاندارد بودن آن‌ها یکسان است اما معمولاً در شبکه‌های شرکت‌های بزرگ از AP هایی با قدرت و سرعت بیشتری استفاده می‌شود. یک نکته بسیار مهم در خصوص استفاده از AP این است که این تجهیزات به امواج و نویزها بسیار حساس هستند و یک موتور الکتریکی می‌تواند امواج آن‌ها را براحتی تضعیف کند ، از طرفی وجود مانعی مانند دیوار در یک AP خانگی تا ۳۰ درصد می‌تواند توان AP شما را کاهش دهد.

مزایای استفاده از اکسس پوینت‌های بی سیم

مزایای استفاده از اکسس پوینت ها در شبکه عبارتند از:

  1. به ازای هر اکسس پوینت می‌توانیم ۶۰ دستگاه را همزمان به شبکه وصل کنیم. در نتیجه به راحتی می‌توانیم تعداد دستگاه‌هایی که در شبکه می‌توانند باشند را افزایش دهیم مثلا دستگاه کاربران و حتی مهمانان شرکت شما، مثل تبلت و اسمارت فون و لپ تاپ و دسکتاپ به راحتی به شبکه وصل می‌شوند.
  2. اکسس پوینت ها هر جایی که کابل اترنت دارید می‌توانند قرار گیرند. مدل‌های جدیدتر اکسس پوینت با Power over Ethernet Plus یا همان PoE+ سازگارند. (PoE+ ترکیبی از اترنت و کابل برق است.) در نتیجه حتی دیگر لازم نیست کابل برق جداگانه‌ای هم نصب کنید.
  3. اکسس پوینت با ویژگی‌های استانداردی که دارد می‌تواند از Captive Portal و Access Control List – ACL پشتیبانی کند. در نتیجه می‌توانید دسترسی مهمان را بدون تداخل در امنیت شبکه محدود کنید.

۴. می‌توانید اکسس پوینت‌هایی با ویژگی Clustering انتخاب کنید.

اکسس پوینت ها می‌توانند سیگنال یا بهتر بگوییم امواج رادیویی را تا فاصله معینی ارسال و دریافت کنند و از این بابت دارای محدودیت هستند ، برخی از اکسس پوینت را می‌توان به گونه ای پیکربندی کرد که در نقش تقویت کننده امواج برای استفاده دورتر از امواج مورد استفاده قرار fبگیرند، به این حالت در اصطلاح Repeater Mode گفته می‌شود . AP ها می‌توانند در فرکانس های مختلفی فعالیت کنند که در استانداردهای بین المللی بصورت استاندارد ۸۰۲.۱۱ شناسایی می‌شوند.

پشت دستگاه اکسس پوینت شما همیشه نوع استاندارد ذکر شده است تا بتوانید آن را با دستگاه‌هایی که از آن استفاده می‌کنند تطبیق بدهید ، توجه کنید که AP ها فایروال نیستند و به هیچ عنوان فعالیت امنیتی برای حفاظت از شبکه شما انجام نمی‌دهند بلکه خودشان به تنهایی خطری بزرگ برای شبکه به حساب می‌آیند. توجه کنید یکی از مواردی که نقطه ضعف شبکه‌های AP ای می‌باشد شیوه ارسال و دریافت اطلاعات می‌باشد که در شبکه‌های کابلی بصورت دو طرفه همزمان یا Full Duplex است و در شبکه‌های بیسیم AP ای به صورت دو طرفه غیر همزمان یا Half Duplex می‌باشد که خود می‌تواند عاملی برای کندی شبکه‌های بی سیم باشد.

مدل‌های مختلف اکسس پوینت و کاربرد هر کدام

اکسس پوینت نوع Thin – Thin Access Point

زمانی که لازم است در یک دانشگاه و یا شرکت بزرگ از اکسس پوینت استفاده کنیم قطعاً اکسس پوینت نوع Fat مناسب این نیاز نخواهد بود. اکسس پوینت نوع Thin که به آن اکسس پوینت lightwave نیز گفته می‌شود، ممکن است گزینه ی بهتری برای کنترل توابع مختلف مانند کنترل شبکه LAN بیسیم و یا سوئیچ بیسیم از یک دستگاه مرکزی باشد. بنابراین تمام تنظیمات را می‌توان بصورت خودکار و از طریق یک دستگاه مرکزی که ممکن است در محلی دیگر نیز باشد، انجام داد.

اکسس پوینت نوع Fit – Fit Access Point

اکسس پوینت نوع Fit ترکیبی از اکسس پوینت‌های نوع Fat و Thin است. این دیوایس قابلیت رمزنگاری بیسیم را فراهم کرده و دارای کنترل از راه دور برای مدیریت است. Fit Access Point همچنین می‌تواند از DHCP Rely برای دریافت I توسط ایستگاه پشتیبانی کند.

کاربردهای اکسس پوینت

Indoor  یا داخلی

اکسس پوینت‌های استفاده شده در مصارف Indoor و یا داخلی، نسبتاً کوچک بوده و نصب و نگهداری آن‌ها آسان است. سیگنال‌های پخش شده توسط اکسس پوینت‌های Indoor پایدار و با کیفیت بالا هستند. اشعه آن‌ها بسیار ضعیف بوده که باعث می‌شود که دیوایس های Indoor  بسیار ایده آل برای نصب متراکم که نیاز به نصب چندین دیوایس است، باشند.

 Outdoor  یا بیرونی

در مصارف فضای باز یا  Outdoor، اکسس پوینت ها باید برای کار کردن در شرایط محیطی سخت، مستحکم تر باشند. سیگنال‌های شبکه با وجود پوشش گسترده بسیار پایدار هستند. اتصالات شبکه نقطه به نقطه (Point to point) و یا یک نقطه به چند نقطه (point to multi-point)، به‌طور گسترده ی برای مصارف Outdoor جهت برقراری ارتباطات شبکه در نقاط مختلف استفاده می‌شوند.

آیا اکسس پوینت بی سیم همان روتر بی سیم است؟

جواب خیر است! یک روتر می‌تواند اکسس پوینت هم باشد اما یک اکسس پوینت نمی‌تواند یک روتر باشد. روتر توانایی ارائه ی دسترسی WiFi را داشته و دارای سوئیچ اترنت داخلی نیز می‌باشد در حالی که یک اکسس پوینت باید به یک شبکه محلی اترنت سیمی برای دیوایس های WiFi وصل شود.

نتیجه گیری

امروزه برای جلوگیری از بروز مشکلات ناشی از کابل کشی وسیع از شبکه‌های بیسیم استفاده می‌نمایند. می‌توان از روترهای بی سیم به جای اکسس پوینت استفاده کرد اما با محدودیت پوشش دهی مواجه خواهید بود. اما اگر نیاز به ایجاد یک شبکه ی بی سیم در مکانی بزرگ دارید باید از اکسس پوینت استفاده کنید.

نوشته شده توسط tehrani

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جهت انجام مشاوره تخصصی با ما تماس بگیرید.

تماس با داده پیشگامان آراد

تمامی حقوق این سایت متعلق به داده پیشگامان آراد می باشد.